-

Mens vi venter på seieren

«Men for dere som frykter mitt navn, skal rettferds sol renne med legedom under sine vinger. Dere skal gå ut og springe som kalver når de slipper av fjøset» (Mal 4,2).

Hvis du har vokst opp på en gård eller noen gang vært på et gårdsbesøk, har du kanskje sett et fascinerende syn som skjer hver vår. Det er kalvedansen. Om vinteren blir ungdyra tatt inn i fjøset for å beskyttes mot vinterkulda, og der blir de værende til våren kommer, da de igjen slippes ut på beite. I samme øyeblikk som dørene åpnes og stengslene tas bort, springer kalvene avsted ut på de åpne markene. De ser nesten ut som klovner slik de ter seg. De danser rundt i sirkeldans, nyter friheten og oppfører seg som om de skulle være de lykkeligste av alle Guds skapninger.

Profeten Malaki sammenligner de troendes gleder med kalvenes glede over friheten og det å komme ut på et saftig beite. De kristne har Jesus som sin personlige Frelser fra synd, død og helvete, og allerede her på jorden får vi oppleve hvilken glede det innebærer. Når vi er forvisset om at sjelen vår hviler trygt og for all evighet i Herrens hånd, gir det oss en dyp følelse av lykke, og likevel har vi foreløpig bare fått en liten forsmak av denne gleden.

Alt er ikke fullkomment ennå. Når vi vil være kristne og følge etter Jesus, får vi snart merke at livet ikke blir noen dans på roser. Vi finner snart ut at vi til stadighet møter motstand. Det kan være en ikke-kristen som gjør narr av at vi vil være tro imot Herren. Den onde fienden, Satan selv, prøver også uavbrutt å friste oss til synd, noe han dessverre lykkes med altfor ofte. Og endelig har vi døden; som er vår siste fiende. Dette er skremmende og mektige fiender. Hvem er i stand til å hjelpe og verge oss mot slikt?

Gud lover oss i sitt Ord at disse fiendene en dag skal bli totalt overvunnet. Når Herrens dag kommer, skal de miste all sin makt.

Herren har allerede vunnet seieren. Da Jesus stod opp fra døde første påskedag, gav han oss dermed et synlig bevis på at han har tilstrekkelig makt til å overvinne alle våre fiender, til og med døden.

Gjennom troen på Kristus som vår Frelser har også vi fått del i denne seieren. For oss kristne er det bare et tidsspørsmål før vi sitter på seierstronen sammen med vår Herre i himmelen. Når så dommens dag inntrer, skal vi i egen person få oppleve hva det betyr å leve i fullkommen lykke og glede for evig og alltid. Den dagen kan komme ganske snart!

Det er en liten tid
så har jeg vunnet,
så er den hele strid
med ett forsvunnet,
så kan jeg hvile meg i rosendale
og uavlatelig med Jesus tale.