TIDSKRIFTEN BIBLICUM - Tidskrift för biblisk tro och forskning

Utblick över samtiden 3/2001
Ansvarlig redaktør: Alvar Svenson

Nei til den liberale teologi i Øst-Europa

Etter kommunismens fall har Øst-Europa blitt oversvømmet av alskens sekter og kirkesamfunn som vil misjonere og tre sine villfarelser ned over hodene på de østeuropeiske folkene.

I tidsskriftet Banner (nr. 1/2001) som utgis av "Thoughts of Faith" – en misjonsorganisasjon tilhørende Evangelical Lutheran Synod – skriver biskop Vyacheslav Horpynchuk i Den ukrainske lutherske kirken en meget alvorlig artikkel der han tar opp det store problemet som ikke minst den liberale teologien utgjør. Ettersom vi anser innholdet i artikkelen for å være så viktig, gjengir vi en større del av den her:

Det tidligere Sovjetunionen, den tidligere slavedriveren av mange nasjoner, var et land som eksisterte under forutsetningen av at det ikke fantes noen gud. I 70 år utstod utallige troende hån og diskriminering fra myndighetene sin side. Ja, det var egentlig mye verre enn det. Disse trofaste menn, kvinner og barn ble forfulgt. På grunn av sin tro på Kristus ble de angitt og deportert, arrestert og ført i eksil, fengslet, torturert og drept. Men på tross av Satans og hans tilhengere, Lenins og Stalins kraftigste anstrengelser, klarte de ikke å utrydde kristendommen fra det tidligere Sovjetunionen.

Etter hvert begynte dette onde imperiet å slå sprekker og falle sammen, og i 1991 gikk det fullstendig i oppløsning. Mange land og millioner av mennesker ble plutselig befridd fra år med fysisk og åndelig slaveri. I et forsøk på å fylle det åndelige tomrom som fulgte etter kommunismens fall, strømmet mange kirker og religiøse grupper inn i disse frigjorte landene. Dessverre forkynte mange av disse gruppene et budskap som var gjennomgående bedervet av liberale lærer, og som praktisk talt fornektet det sanne evangeliet om frelse av nåde alene ved troen på Kristus, vår Frelser.

Heldigvis er liberale lutheranere i ferd med å miste sin innflytelse i Øst- og Sentral-Europa. Det er ikke så merkelig at så skjer. Ukrainere og hviterussere, som lenge har vært ofre for undertrykkelse, innser at disse grove liberale oppfatningene ikke er veien til frelse, men bare fører til fordømmelse. Hvorfor skulle noe tenkende menneske ville bytte ateismens falskhet med liberalismens løgner? Liberale kirker som forkynner at hor ikke er så farlig og som oppmuntrer til homoseksualitet eller mord på uskyldige, ufødte barn, kan ikke aksepteres av sanne troende. De sanne troende i disse landene hungrer i stedet etter Guds sanne ord, kunnskapen om at vi alle er syndere, men mest av alt etter syndenes tilgivelse og den evige frelse gjennom Jesus Kristus.

Gjennom de velsignelser som Herren har skjenket arbeidet til Den ukrainske lutherske kirken, har mange sjeler blitt frelst. Det betyr imidlertid ikke at Den ukrainske lutherske kirken kan hvile på det den har gjort til nå. Liberalismens trusler er fortsatt tilstede og nærmer seg grensene våre. Liberalismen er en fristende filosofi, særskilt for de sårbare, de selvopptatte og de korrupte, fordi den oppmuntrer til og rettferdiggjør synd.

Liberalismen springer fram av menneskets syndige sinn, og derfor er den som et hus bygd på sand. Som Herren sier: "Den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell. Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort" (Matt 7,24-27).


Egil Edvardsen

Biblicum      Til hovedside