Luthersitat

  ADVARSEL
Den største advarsel i Skriften er at en skal vokte seg for falsk lære.


  ALLMAKT
Ikke noe er så vanskelig eller umulig at ikke Gud kan utføre det ved sitt ord. Det bevitner og beviser himmelen, jorden, havet og alt det som er i dem.

  ALLMISSER
Det er bedre å gi sin neste et pengestykke enn å bygge en forgylt kirke for Peter. Det første er påbudt av Gud, det andre ikke.


  ANFEKTELSER
Troen er aldri sterkere og herligere enn når trengselen og anfektelsen er på det verste.

Gud beskytter dem som setter sitt håp til ham. Han prøver troen og tillater anfektelse. Men han forlater ikke sine, men forløser dem desto mer til sist med ære og samtidig til stor nytte for andre mennesker.

  ASTROLOGI
Når noen påstår at hver stjerne og hvert himmeltegn har sin innflytelse, særskilt på menneskene, og at den som er født under et visst tegn, har en bestemt natur, fører et bestemt liv og må dø en bestemt død, og mener å kunne forutsi alt dette for hvert enkelt menneske, hvordan det vil gå, er dette en falsk lære og bare oppspinn.

  AVGUDER
Avguder er ikke bare statuer og bilder, men enhver tro som et ugudelig sinn selv finner på om Gud, uten at den har noen støtte i Skriften.

  AVGUDSDYRKELSE
Enhver religion der Gud dyrkes uten hans ord og befaling, er avgudsdyrkelse. Jo helligere og åndeligere den ser ut til å være, desto farligere og mer fordervelig er den. Den drar nemlig menneskene bort fra den sanne tro på Kristus og forleder dem til å ha tillit til sine egne krefter og gjerninger og sin egen rettferdighet.

  AVLØSNING (ABSOLUSJON)
Makten til å tilgi synder er ikke noe annet enn at en prest, ja hvis det er nødvendig, enhver kristen, når han ser at en annen er bedrøvet og engstelig for sine synder skyld, sier til ham og i glede uttaler dommen: "Vær frimodig! Dine synder er tilgitt."

  BARNEOPPDRAGELSE
At barneoppdragelsen lykkes, står ikke i vår, men i Guds makt. Om ikke han er med i båten, går det aldri godt.

  BEGJÆRET
Når en har fått alt en vil ha, er det likevel ingen ro for menneskehjertet. For begjæret er like så umettelig etter at ønskene er oppfylt som det var før.

  BIBELENS KLARHET
Det finnes ikke noe klarere enn solen, dvs. Skriften. Har det kommet en sky foran, er det likevel ikke noe annet bak enn den samme klare solen. Er det altså et dunkelt sted i Skriften, tvil bare ikke. Det er helt sikkert den samme sannheten bak det, og den er uttrykt klart på et annet sted. Den som ikke kan forstå det dunkle, får holde seg til det klare.

  BIBELLESNING
Hva nytter det om en leser mange bøker, men likevel alltid holder seg borte fra den rette hovedbok? Drikk mer av selve brønnen enn av alle de små bekkene som har ledet deg til brønnen.

Du kan ikke lese for mye i Skriften. Det du leser, kan du ikke lese for godt. Det du leser godt, kan du ikke forstå for godt. Det du forstår godt, kan du ikke lære for godt; og det du lærer godt, kan du ikke leve etter for godt.

  BIBELORD
Gud stiller ofte bibelord som for fornuften synes å være motstridende, opp mot hverandre for at vi skal øve oss i å lese rett og for at vi ikke skal tro at vi forstår hele Skriften når vi knapt forstår et bibelord.

Jeg vet et ord som er det vanskeligste i hele Skriften: Ordet "din" i innledningen til det første bud: "Jeg er Herren, din Gud..."

  BLINDHET
Kan det finnes noe forferdeligere enn hjertets blindhet og uvitenhet i de guddommelige ting? Kan det finnes noe herligere og edlere enn et opplyst hjerte og kunnskap om Gud?

  BRØD
Et menneske har to slags brød. Det første og beste brød, som kommer fra himmelen, er Guds Ord. Det andre og ringere brød, er det timelige brød som vokser frem av jorden.

  BØNN
Bønn er alene en troens gjerning, som ingen annen enn en kristen kan gjøre.

  DEN GAMLE ADAM
Du har en predikant hos deg, som spiser og drikker, sover og våker med deg, nemlig den gamle Adam. Du bærer ham med deg i sengen, står opp sammen med ham og legger deg med ham igjen. Han taler til deg uten opphold og er en mester til å holde ut når det gjelder å skade deg. Jo lengre det går, desto kaldere blir du og så doven og treg at du til slutt helt glemmer Herren Kristus og hans evangelium og ikke spør mer etter det.

  DEN GODE HYRDE
Kristus kjenner oss som sine får. Han ser bare på fårene, ikke på ullen.

  DEN HELLIGE ÅND
Den Hellige Ånd har innesluttet sin visdom, sine råd og alle hemmeligheter i Ordet og åpenbart dem i Skriften slik at ingen skal unnskylde seg med at de behøver å søke eller forske i noe annet eller mer.

Den Hellige Ånd er en lærer som er viss i sin sak og som gir visshet og ikke lar oss sveve i uvisshet.

Den Hellige Ånd er ikke noen skeptiker. Han har ikke skrevet inn noen tvilende eller usikre meninger i våre hjerter, men derimot en fast visshet, som blir vissere og fastere enn livet selv og all erfaring.

De troende føler sine synder, men de har en hjelper, Den Hellige Ånd, som trøster og styrker dem inntil Han har fullført sitt verk og gjort en ende på synden og sorgen.

  DEN YTTERSTE DAGEN
Skriften kaller den dagen forløsningens dag. Derfor skal vi ikke frykte, men heller glede oss til denne salige og glade fremtidsdag når vår Herre Jesus Kristus vil bli åpenbart.

  DET ALLMENNE PRESTEDØMMET
Selv om ikke alle har den offentlige tjenesten eller kallet, har alle kristne rett og plikt til å undervise, lære, formane, trøste og tilrettevise sin neste med Guds ord når og hvor det er nødvendig.

  DET GAMLE TESTAMENTE
Vi ville ikke forstå Det gamle testamente rett om vi ikke i lys av Det nye testamente kunne se Det gamle rett inn i ansiktet.

  DOMMENS DAG
Når menneskene aller ivrigst trakter etter jordisk gods og tror at dommedag ikke kommer på lenge enda, vil de plutselig stå for Guds domstol.


  DØDEN
Vi skal arbeide som om vi skulle leve evig, men likevel være slik til sinns som om vi skulle dø i samme stund.

  DÅPEN
Hva er dåpen? Dåpen er ikke bare alminnelig vann, men den er vann som er innesluttet i Guds befaling og forenet med Guds ord.

Dåpen er en stor og ypperlig ting. Den river oss ut av djevelens gap, gir oss Gud til eiendom, demper og tar bort synden, og styrker daglig det nye menneske. Dåpen står alltid fast inntil vi kommer fra denne elendighet til den evige herlighet.

  DÅPENS BETYDNING
Hva betyr denne dåp i vann? Den betyr at den gamle Adam i oss skal druknes ved daglig anger og bot og dø med alle synder og onde lyster, og at det derimot daglig skal fremkomme og oppstå et nytt menneske som skal leve evig for Gud i rettferd og renhet.

  DÅPENS VANN
Uten Guds Ord er vannet bare vann og ingen dåp, men med Guds Ord er det en dåp, et nåderikt livets vann og et "bad til gjenfødelse i den Hellige Ånd".

  DÅPENS VIRKNING
Hva virker dåpen? Dåpen virker syndenes forlatelse, frelser fra døden og djevelen og gir evig salighet til alle som tror det slik som Guds ord og løfter lyder.

  EKTESKAPET
Gud har skapt mann og kvinne forskjellige - som enhver kan se - ikke til utukt, men for at de skulle holde seg til hverandre, være fruktbare, få barn og oppdra dem til Guds ære.

  EVANGELIETS FORKYNNELSE
En prest eller predikant lager ikke et evangelium, og ved deres forkynnelse eller embete blir ikke deres ord til evangelium. Ellers ville alt være evangelium som de talte. Nei, de bare rekker eller gir evangeliet gjennom sin forkynnelse. For evangeliet er der på forhånd og må være der på forhånd.

  FALSKE KRISTNE
De falske kristne blir mette og søvnige av Guds Ord og ser på det som en plage at de må høre Guds Ord og motta det hellige sakrament.

  FAMILIE
Hvis hver sin lekse lærer flott, så blir det snart i hjemmet godt!

  FASTE
En skal ikke faste for at en ved det skal fortjene noe - som om det var en god gjerning. En skal bare faste for å være rustet og skikket til å bruke Guds Ord.

  FEDRENE
Man kan ikke forme trosartikler ut fra de hellige fedrenes ord og gjerninger.

  FORNUFTEN
Fornuften kan holde sitt lys høyt og rose seg av å være klok i verdslige, forgjengelige ting. Men den kan slett ikke klatre opp i himmelen, og en spør den ikke til råds i saker som angår frelsen.

I samfunnslivet må en handle i overensstemmelse med fornuften - som jo også viser oss hva som er rett - for Gud har lagt det jordiske og det legemlige under fornuften.

  FRELSE
Du blir ikke frelst fordi du tror at Kristus er en Kristus for de fromme, men at han er en Kristus for deg og er din.

I de saker som gjelder sjelenes salighet, skal ikke noe annet enn Guds Ord forkynnes og mottas.

Den som ikke mottar saligheten av bare nåde før alle gode gjerninger, vil aldri motta den.

  FRIHET
Kristen eller evangelisk frihet er samvittighetens frihet. Ved denne blir samvittigheten fri fra gjerningene, ikke på den måten at det ikke skjer noen gjerninger, men på den måten at den ikke setter sin lit til dem. For samvittigheten er ikke en kraft som virker gjerningene, men en kraft som dømmer dem.

  FRISTELSE
Å kjenne fristelse er én ting, å samtykke i den og gi etter for den er en ganske annen.

  GJERNINGSRETTFERDIGHET
Den gjerningsrettferdige vil ikke ta imot nåde og evig liv for ingenting, men fortjene det med sine gjerninger.

  GODE GJERNINGER
Gode gjerninger gjør ingen god, likesom heller ikke fruktene kan gjøre et tre godt. Men et godt tre bærer gode frukter, og en god mann gjøre gode gjerninger. En god mann og et godt tre vokser uten gjerninger alene ved troen på Guds sanne ord.

Gode gjerninger er ikke de som vi i hovmod har valgt ut selv, men dem som Gud har påbudt.

  GUDS HEMMELIGE VILJE
Vi skal ikke diskutere om den guddommelige majestets hemmelige vilje. Den menneskelige lettferdighet som alltid på sin gale måte forsømmer det nødvendige og streber og jager etter Guds hemmelige vilje, skal vi vende av med dette og holde tilbake for at den ikke skal bekymre seg med å utforske den guddommelige majestets hemmeligheter som det er umulig å nå fordi de bor i et lys som ingen kan komme til (jfr 1 Tim 6,16).

  GODE HENSIKTER
En god hensikt duger ikke. En må først ha Guds Ord og være sikker på at det er gjort rett.

  GUDS GJERNINGER
Det er den aller farligste og største fristelse av alle å gå i rette med Gud om hvorfor han har gjort dette eller hint, for Guds gjerninger er ubegripelige.

  GUDS HUS
Herrens hus er der Gud bor, og han bor der hans ord er. Hvor hans ord ikke er, der bor han ikke og der er heller ikke hans hus.

  GUDS KRAFT
Gud utfører sitt verk ved sin kraft og ikke ved vår visdom og makt. For alt som tilhører oss, er svakt og ingenting verdt. Men nettopp i slik svakhet og i det som ikke er noe, beviser Gud sin kraft, slik som det står i 2 Kor 12,9: "Min kraft fullendes i svakhet."

  GUDS MAJESTET
Vi skal ikke spekulere over den guddommelige majestet, men heller rette våre urolige og svevende tanker mot Ordets skatt.

  GUDS NAVN
Hvordan holder vi Guds navn hellig? Når Guds ord læres rett og rent, og vi også lever hellig etter det som Guds barn. Hjelp oss til det, kjære Far i himmelen. Men den som lærer og lever annerledes enn Guds ord lærer, han vanhelliger Guds navn blant oss. Bevar oss for det, himmelske Far.

  GUDS NÆRHET
Gud er aller nærmest, når han synes lengst vekk.

  GUDS NÅDE
De to små ordene nåde og fred omfatter hele den kristne læres vesen.

  GUDS OMSORG
Jeg har holdt mange ting i hendene mine, og jeg har mistet dem alle. Men alt det jeg har lagt i Guds hender, har jeg fremdeles.

  GUDS ORD
Mange mennesker hører Guds ord og lærer likevel ikke noe av det, fordi de nok regner det for å være et ord, men ikke Guds ord.

Når vi hører Guds ord, må vi ikke feste oppmerksomheten ved det mennesket som taler, men ved Gud som underviser oss gjennom det.

For den som tror og holder Kristi ord, er himmelen åpen, helvetet lukket, djevelen fanget, synden tilgitt, og han er et barn av det evige liv.

Vår tro skal ha en grunn som er Guds Ord og ikke sand eller mose, menneskevane eller menneskeverk.

Den som tror på Ordet, akter ikke på personen som taler Ordet, og ærer heller ikke Ordet for personens skyld, men omvendt ærer han personen for Ordets skyld og plasserer alltid personen under Ordet.

Den som ikke holder seg til Ordet, vil heller ikke kunne berge seg mot selv den minste vranglære. Ordet alene må holde oss oppe, ellers går det helt galt for oss.

I den hellige Skrift holdes det ikke frem noe unyttig. Alt som er skrevet, er skrevet oss til lærdom (Rom 15,4).

  GUDS ORDS MAKT
Er verdens fyrste vred / og vil oss støte ned,
han ingen ting formår, / fordi alt dømt han går.
Et Guds ord kan ham binde.

  GUDS RIKE
Hvordan kommer Guds rike? Det skjer når vår himmelske Far gir oss sin Hellige Ånd, så vi ved hans nåde tror hans hellige ord og lever et hellig og gudfryktig liv her i tiden og siden i evighet.

  GUDS VILJE
Når skjer Guds vilje? Det skjer når Gud bryter og hindrer alle onde planer og all ond vilje som ikke vil la oss hellige Guds navn og ikke vil la hans rike komme, slik som djevelens, verdens og vårt kjøds vilje er, men styrker oss og bevarer oss fast i sitt ord og i troen helt til vår siste stund. Dette er hans gode og nådige vilje.

  GUDSTJENESTE
Alt som skjer ifølge Guds Ord, er en sann gudstjeneste.

Hvis hele verden tjente sin neste, da var hele verden full av gudstjeneste.

  HELLIGGJØRELSE
Jo mer en vokser i nåden, desto mindre regner en det som ens egen fortjeneste.

  HEVN
En kristen skal ikke hevne seg... og ikke av noen grunn slutte å gjøre godt... men han skal sette sitt håp til Gud.

  HIMMELRIKET
Der hvor evangeliet finnes, der er Kristus; der hvor Kristus finnes, der er den Hellige Ånd og hans rike, himmelriket.

  HOVMOD
Hovmod er mor til alle kjetterier, ja, kilden til all synd og fordervelse.

  HVILEDAGEN
Hvordan holder vi hviledagen hellig? Vi skal frykte og elske Gud så vi ikke forakter prekenen og Guds ord, men holder det hellig, gjerne hører og lærer det.

  KATEKISMEN
Jeg er doktor i teologi og predikant, og jeg er like så lærd og har like mye erfaring som noen av disse som er så frekke og trygge på seg selv. Men fremdeles må jeg daglig studere katekismen og kan likevel ikke gjøre slike fremskritt som jeg gjerne ville, men må stadig være et barn og en elev i katekismen - ja, jeg er det gjerne.

  KIRKEN
For hva kirken er det vet, Gud skje takk, et barn på sju år, nemlig de hellige troende og "de sauene som hører sin hyrdes røst" (Joh 10,3).

Det er ikke vi som kan holde kirken oppe. Det var heller ikke våre forfedre. Det vil heller ikke bli våre etterkommere; men det har vært, er fremdeles og vil bli han som sier: "Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende".

Hvor Kristus ikke blir forkynt, der er det ingen Hellig Ånd. Bare han kan danne, kalle og samle den kristne kirke, og utenfor den kan ingen komme til Herren Kristus.

  KJETTERE
Ingen er mer flittige når det gjelder å utbre sine lærer, enn kjetterne og stifterne av sektene.

  KLOKSKAP
Det er ikke makten, men klokskapen som oppholder tingene og lar alt gå sin gang. Det gjelder både i regjeringen, i lovene, i forvaltningen og i vitenskapene.

  KRIG
De gale fyrstene i verden begynner krig av ren forfengelighet, ikke for å beskytte land og folk, men for å tilfredsstille sin egen lyst.

  KRISTEN
Ikke den er en rett kristen som ikke har eller føler på synd, men den som synden ikke blir tilregnet av vår Herre Gud ved troen på Kristus.

Kristenlivet består ikke i å være rettferdig, men i å bli erklært rettferdig.

Bare den er en kristen som tror at Kristus har lidt for oss og er Guds lam som er slaktet for våre synder.

  KRISTENDOM
Kristendommen består bare når en hører Ordet.

  KRISTENLIVET
Kristenlivet består ikke i å være, men å bli; ikke i seier, men i kamp; ikke i å være rettferdig, men i å bli erklært rettferdig.

Kristne kjemper ikke for sin sak med sverd eller skytevåpen, men med kors og lidelse, på samme måte som deres herre, Jesus Kristus, ikke brukte sverdet, men hang på korset.

  KRISTI DØD
Kristi død er et hav og en avgrunn som Gud Fader har kastet alle syndene i.

  KRISTI FØDSEL
Den rette nåderike tro er at du stadig tror at Kristus er født for deg, og at Hans fødsel har skjedd til beste for deg.

"Et barn er oss født, en Sønn er oss gitt" (Jes 9,6). I denne teksten må vi legge merke til det lille ordet "oss". Alle barn som blir født, blir født for seg selv og til sine foreldre. Men bare dette barnet er født "oss". Barnet tilhører oss alle.

  KRISTI HIMMELFART
Vokt deg så du ikke tenker at Kristus nå er langt vekk fra oss. Det er nemlig omvendt: Den gang han var på jorden, var han for langt vekk fra oss, nå er han nær oss.

  KRISTI KOMME
Han kommer til deg. Du kommer ikke til ham og henter ham. Han er altfor høy for deg og for langt borte til at du ved ditt eget strev og arbeid skulle nå ham.

Kristus kommer ikke for å skremme menneskene, heller ikke for å drive dem fra seg og undertrykke dem, men for å hjelpe dem, ta deres byrde på seg og bære den.

  KRISTI RIKE
Hele Kristi kongerike er syndsforlatelse.

  KRISTI RETTFERDIGHET
Likesom det er umulig at Kristus i sin rettferdighet ikke skulle være Faderen til behag, er det også umulig at vi ikke skulle være ham til behag når vi ved troen holder oss til Kristi rettferdighet.

Ved troen på Kristus blir Kristi rettferdighet vår rettferdighet, og alt det som er hans, ja, han selv blir vårt. Derfor kaller apostelen Paulus vår rettferdighet Guds rettferdighet.

  KRISTUS
Kristus er frelsens faste grunn og en uovervinnelig klippe for alle dem som tror på ham.

Jeg vil ikke ha noen annen mester enn én: Han heter Kristus i himmelen.

Ingen keiser, konge eller fyrste kan med all deres makt frelse oss fra den minste synd. Men denne fattige konge, Kristus, hjelper ikke bare mot en eller annen synd, men mot alle mine synder, ja, ikke bare mot mine, men også mot hele verdens synder.

Hver gang Paulus taler om rettferdighet, nåde, løftet, barnekåret og himmelens arv, tillegger han ordene "i Kristus" eller "ved Kristus". Det gjør han for å vise at disse velsignelsene ikke fås ved loven eller lovens gjerninger, heller ikke ved våre anstrengelser eller ved å følge menneskelige tradisjoner, men bare ved, gjennom og i Kristus.

  KRISTUS - INGEN NY LOVGIVER
De tar feil som mener at Kristus er en lovgiver som bringer de moralske sedene i orden og som på samme måten som Sokrates gir fullkomne eksempler på dyd. For selv om han også bestemmer over den ytre livsførsel, dømmer han likevel først det indre menneske og fornyer det. Dernest styrer han også legemet, hendene og føttene. For gjerningene følger troen, akkurat som skyggen følger kroppen.

  KRISTUS PÅ KORSET
Ser du Kristus henge på korset og ser du hans sår, skal du tenke som så: Det er mine synder!

  LIVET
Den lever best som ikke lever for seg selv, og den lever dårligst, som lever for seg selv.

  LOV OG EVANGELIUM
Loven avslører sykdommen, evangeliet gir medisinen.

  LÆREN
Som maten er, slik blir også måltidet; og som læren, så også troen. Er læren rett, blir det også en rett tro; er læren falsk og forgiftet, blir det også en falsk og død tro.

Den som ikke holder fast ved læren, er lik et svaiende siv som blåses hit og dit av vinden og som må gå til grunne.

I teologien omstøter en liten vranglære hele læren. Læren er ikke vår, men Guds, derfor kan vi ikke oppgi en bit av den.

All preken og lære som ikke lærer og preker for oss om Jesus Kristus, er ikke daglig brød og mat for våre sjeler.

Vokt deg for de vises bud som leder bort fra nådens Gud. Det må du ha i minne!

  MUSIKKEN
En av Guds herligste gaver er musikken. Satan hater den fordi den driver mange anfektelser og onde tanker bort. Nest etter teologien er musikken det jeg setter høyest.

  MØRKE
Der hvor Kristus ikke er, der er det mørke, om det skinner aldri så lyst og klart.

  MØTE GUD
Vil du møte Gud? Skriv da opp disse ordene i ditt hjerte: "Så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

  NATTVERDEN
Hva er alterets sakrament? Alterets sakrament er vår Herre Jesu Kristi sanne legeme og blod under brød og vin, innstiftet av Kristus selv, for at vi kristne skal ete og drikke det.

  NATTVERDENS KRAFT
Hvordan kan det at vi spiser og drikker utrette så store ting? Å spise og drikke kan aldri utrette det, men de ord: "Det gis for dere", og "Det utgytes for dere til syndenes forlatelse", for disse ord er hovedsaken i dette sakrament. De som tror disse ord, har det som ordene tilsier, nemlig syndenes forlatelse.

  NATTVERDENS NYTTE
Hvilken nytte har vi av å ete og drikke på denne måten? Det viser disse ord: "Det gis for dere og det utgytes for dere til syndenes forlatelse." Syndenes forlatelse, liv og salighet gis til oss ved disse ord, for hvor det fins syndenes forlatelse, der fins det også liv og salighet.

  NØD
Nød bryter alle lover og har ingen lov. Slik plikter kjærligheten å hjelpe der hvor det ikke er noen som hjelper eller kan hjelpe.

  NÅDE
De to små ordene nåde og fred omfatter hele den kristne læres vesen.

Jo mer en vokser i nåden, desto mindre regner en det som ens egen fortjeneste.

  OPPSTANDELSEN
Om det derfor var tusen helveter og hundre tusen slags død, var det likevel bare som en liten gnist og dråpe å regne mot Kristi oppstandelse, seier og triumf.

Jeg vil aldri ha noen annen tanke enn denne: Oppstandelsen har skjedd for meg.

Vi skal trøste oss ved den tro at vi for Kristi skyld og i kraft av hans oppstandelse er tatt til nåde av Gud og har fått evig liv.

  ORDETS FORKYNNELSE
Den som tror på Ordet, ser ikke på personen som forkynner det, og ærer heller ikke Ordet for personens skyld. Tvert om ærer han personen for Ordets skyld. Han stiller alltid personen under Ordet.

Den som ikke tar Ordet til seg, han tar det heller ikke til seg for predikantenes skyld, selv om alle engler talte til ham. Og den som tar det til seg for predikantens skyld, han tror ikke på Ordet, heller ikke på Gud ved Ordet, men han tror på predikanten. Derfor består heller ikke troen hans lenge.

  PREKEN
Alle som bærer frem Ordet, skal være sikre på at deres preken ikke er deres egen, men er Guds Ord. Hvis de tviler på at det er Guds Ord, skal de tie stille og ikke åpne munnen før de er sikre på at det er Guds Ord.

Alle våre prekener skal sikte mot at dere og vi alle sammen skal vite og tro at Kristus alene er verdens frelser og trøst, våre sjelers hyrde og tilsynsmann, likesom evangeliet helt og holdent peker på Kristus. Derfor trekker vi ikke folk til oss selv, men fører dem til Kristus som er veien, sannheten og livet. På den annen side er alle de falske lærere som ikke preker om Kristus, men vitner og preker om seg selv.

Prekenen er ikke noe annet enn Johannes' vitnesbyrd. Derfor trekker vi ikke folk til oss selv, men fører dem til Kristus som er veien, sannheten og livet. På den annen side er alle de falske lærere som ikke preker om Kristus, men vitner og preker om seg selv.

  PREST
Vi er alle prester, så mange som er kristne. De derimot som vi kaller prester, er tjenere som er valgt av oss, og de gjør alt i vårt navn.

  RELIGION
Den sanneste og eneste religion og gudsdyrkelse er den at en tror på tilgivelsen for syndene, som Gud gir av nåde, uten gjerninger.

  RELIGIONER
Det vil alltid være mange slags tro og religioner i verden. Men det finnes bare én hyrde og én hjord. Gud vil ta imot som sine barn for Kristi skyld alle som tar imot evangeliet, både av jøder og hedninger. For å følge denne hyrden og hans stemme er den eneste rette religion.

  RELIKVIE
Guds ord er den eneste "relikvie" fremfor alle relikvier, ja den eneste som vi kristne kjenner til.

  RENHET
Vår renhet er en fremmed renhet, for Kristus smykker og bekler oss med sin rettferdighet.

  RETT LÆRE
Den rette lære gjør ikke noe annet enn å vise deg Kristus, for at du ved Ham skal trøste deg mot synden og døden.

  RIKDOM
Stor rikdom trøster ikke så mye som et lykkelig hjerte.

  SAKRAMENTENE
Dåpen og nattverden er likesom Guds klær som Gud viser seg for oss og handler med oss i.

Sakramentet er som et skip ved hjelp av hvilket vi reiser fra denne verden til det evige liv.

  SYNDEN
Ser du bildet av den korsfestede der han utøser sitt blod, skal ditt hjerte si: Ve meg, er min synd og Guds vrede over meg så stor?

  SYNDSERKJENNELSE
Hvis Gud hatet syndere, ville han ikke ha sendt sin Sønn for å frelse dem. Gud hater bare dem som ikke vil bli rettferdiggjort, det vil si de som ikke vil være syndere.

  TAKKNEMLIGHET
Vi kan ikke gjøre noen større og bedre gjerning mot Gud eller vise ham en rettere gudsdyrkelse enn ved å takke ham.

  TEOLOGI
Den rette, fullkomne lære om troen og kjærligheten er den korteste og den lengste teologi - den korteste når det gjelder ord, den lengste når det gjelder liv.

  TILBEDELSE
Å tilbe Gud vil si å vende seg til ham og påkalle ham i nøden, takke ham for hjelpen og huske og prise ham for hans velgjerninger.

  TREENIGHETEN
Når jeg vet at det er Guds Ord og at Gud har sagt det, spør jeg ikke mer etter hvordan det kan være sant og lar meg alene nøye med Guds Ord, om det rimer med fornuften eller ikke.

  TROEN
Troen forsoner ikke i seg selv, men den griper og mottar den forsoning som Kristus har skaffet oss.

Troen er ingen gjerning, men den er gjerningenes læremester og livsnerve.

Du skal verken tro mer eller mindre enn du har Guds Ord for. For det er troens vesen og natur å lite på og bygge på Guds Ord.

  TROENS GRUNN
Vår tro skal ha en grunn som er Guds ord og ikke sand eller mose, menneskevane eller menneskeverk.

  TROSARTIKLER
Det som ikke fastsettes av den guddommelige Skrift, er det ikke nødvendig å holde for å være en trosartikkel.

  TUNGEN
Tungen er nest etter hjertet det aller mest syndige av alle lemmene; for ikke noe annet lem synder på så mange måter, ja, i alle henseender - unntatt hjertet.

  TVIL
Den Hellige Ånd er ikke noen skeptiker. Han har ikke skrevet inn noen tvilende eller usikre meninger i våre hjerter, men derimot fast visshet, som blir vissere og fastere enn livet selv og all erfaring.

  TYRANNER
Kristi evangelium har ikke vært sterkere noe sted enn der hvor en minst har villet tåle det. For da deres time kom, gikk tyranner under og Ordet ble tilbake som seierherre.

  TÅLMODIGHET
De kristnes tålmodighet lar seg ikke overvinne. Den håper fra dag til dag, fra år til år; den seirer og overvinner alt til slutt.

  UNGDOM
Ungdommen er som voks. Den tar lett form, ond eller god.

  VERDEN
Verden er som en full bonde. Hvis man løfter ham opp i sadelen fra en side, faller han ned på den andre siden. Man kan ikke hjelpe verden. Man kan gjøre hva man vil, den vil likevel høre djevelen til.

  VERDSLIGE REGIMENTE
Det finnes mange gale fyrster som vil opphøye sin makt og sitt velde over himmelen og regjere over samvittighetene og bestemme hva en skal tro og ikke tro. Men det verdslige regimente skal bare omgås med det som fornuften kan fatte.

  VRANGLÆRE
Begynnelsen, midten og enden på alle vranglærer er at en viker av fra Guds enkle ord og vil bruke fornuften til å forstå og forbedre Guds under.

  VRANGLÆRERE
Vi kan ikke unngå å ha et ytre fellesskap med vranglærere, for vi må spise og drikke med hverandre, selg og kjøpe, men vi må ikke anta deres lære eller holde med dem i den.

  ÆRE
Det er en overmåte stor og herlig ære når et Guds menneske kan rose seg av at han er Guds tjener, barn og folk. I forhold til det er all verdens ære ingenting.

  ÆRGJERRIGHET
Æren er så dypt rotfestet i alle mennesker at ikke noen last sitter så dypt i dem som ærgjerrigheten. Ingen vil være ingenting eller makte ingenting. Enhver synes godt om seg selv. Av dette kommer all nød, ufred og krig på jorden.

  ÅPENBARINGER
Å vente på å bli opplyst på en helt spesiell måte, uten de ytre midler Ord og sakrament, hva er det annet enn å ville stige opp i himmelen uten stige?

Jeg har aldri blitt undervist gjennom tegn eller en egen åpenbaring, og har heller ikke bedt Gud om noe tegn. Nei, jeg har mye heller bedt om det motsatte for at jeg ikke skal opphøye meg eller bli trukket vekk fra det talte ord ved Satans bedrag. For i Ordet er det ingen risiko. Det er kraftig og forvandler hjertene.

 

(Det legges inn flere luthersitat på denne siden etterhvert.)

DEN LUTHERSKE BEKJENNELSESKIRKE
Hvem er vi?
 
  Hva skjer?   Hvor finner du oss?   Våre søsterkirker   Lesestoff  
Til oppbyggelse 
  Ukens andakt   Prekener   Foredrag